På legimus.se använder vi kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt för dig. Läs mer om kakor
Jag Accepterar
  1. Använda Legimus
  2. Appen Legimus
  3. Läsa
  4. Våra medier
  5. Vanliga frågor
  6. Lästips
  7. För bibliotek
    1. Kom igång med talböcker
    2. Stöd i dagligt arbete
      1. Aktuella störningar och problem
      2. Om Svarstjänsten
      3. Registrera användare för egen nedladdning
      4. Teknisk support till användare
      5. Kurslitteratur på universitet och högskola
      6. Ladda ner
      7. Redovisa lån och framställda exemplar
      8. Låna in
      9. Låna ut
      10. Inläsningsförslag
      11. Marrakechfördraget för personer med läsnedsättning
      12. Information och marknadsföring
      13. Sälja till privatpersoner
      14. Talboken kommer
      15. Statistik
      16. GDPR
    3. Vanliga frågor
  8. Student
  9. Barn och unga
  10. Lättläst
  11. Andra språk
  12. Om webbplatsen
  13. Mina sidor
Sökfilter
Start för innehåll

Stöd i dagligt arbete

MTM vill ger så bra stöd som möjligt för bibliotek som arbetar med talböcker.

För att biblioteket ska kunna erbjuda en bra talboksverksamhet rekommenderar vi bland annat att all personal vet:

  • vad talböcker är och vilka som får låna dem
  • känner till Legimus
  • att det finns talboksspelare och läsprogram

Utöver det bör det finnas någon eller några som kan:

  • registrera användare för egen nedladdning
  • ladda ner talböcker för utlån
  • rapportera korrekt statistik för lån och exemplarframställning

Stöd från MTM

På de här sidorna hittar ni information om hur ni kan arbeta med tillgänglig litteratur. Behöver ni ytterligare hjälp är ni välkomna att kontakta oss.

Skicka e-post: info@mtm.se

Telefon: 08- 580 02 710

På väg mot en uppdaterad svensk talboksmodell

Om Svarstjänsten – en av MTM:s kundtjänster

Svarstjänsten är MTM:s huvudsakliga kundtjänst för medborgare, förmedlare och användare. Tjänsten tar i dagsläget emot samtal under förmiddagarna samt besvarar e-post under hela dagen måndag-fredag.

Under 2017 hanterade Svarstjänsten cirka 15 000 ärenden, en ökning med drygt 15 % jämfört med året innan. Ökningen av antalet ärenden beror på att antalet användare som vänder sig direkt till MTM ökat de senaste åren.

I och med myndighetens omlokalisering till Malmö som ska vara genomförd 1 januari 2020, kommer nuvarande modell för kundtjänsten att utvärderas. MTM vill undersöka alternativa modeller och då främst om tjänsten kan utföras på uppdrag av annan aktör. Läs mer här
 

Telefontider idag

Svarstjänsten

Punktskrifts- och prenumerationsservice

Senast ändrad: 2018-11-15 | Legimus