På legimus.se använder vi kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt för dig. Läs mer om kakor
Jag Accepterar
  1. Använda Legimus
  2. Appen Legimus
  3. Läsa
  4. Våra medier
  5. Vanliga frågor
  6. Lästips
  7. För bibliotek
    1. Kom igång med talböcker
    2. Stöd i dagligt arbete
    3. Vanliga frågor
      1. Frågor och svar om gallring av konton
  8. Student
  9. Barn och unga
  10. Lättläst
  11. Andra språk
  12. Om webbplatsen
  13. Mina sidor
Sökfilter
Start för innehåll

Frågor och svar om gallring av konton

Varför kommer ni att gallra?

För att ha ett aktuellt användarregister har vi i en utredning kommit fram till att registret bör gallras så att det endast innehåller aktiva användare. I utredningen har hänsyn tagits till:
• Arkivlagen
• Offentlighets- och sekretesslagen
• Upphovsrättslagen
• PUL

Vilka konton kommer gallras?

• Konton som inte har använts på tre år
• Konton där användaren aldrig har loggat in efter ett år.
Det gäller både användarkonton och registrerarkonton.

Hur ofta kommer ni att gallra?

Gallringen kommer att ske varje vecka med start slutet av november.

Hur påverkar gallringen mitt bibliotek?

Om ditt bibliotek har inaktiva användarkonton kommer de att gallras vilket märks i den årliga statistik vi tar fram. Ni kan då utgå från att de användare ni har på ert bibliotek är aktiva och använder sig av tjänsten.
Det kan även komma användare som vill få hjälp med att komma igång med sitt konto efter att ha fått brev från oss.

Hur informerar ni användarna?

Under slutet av oktober mejlar vi alla användare som har konton som riskerar att gallras under 2017. Där uppmanar vi dem att logga in på legimus.se senast 20 november för att kontot inte ska tas bort.

Jag vill inte att mitt konto gallras, hur gör jag?

Logga in på legimus.se med ditt konto senast 20 november. Kontot aktiveras då och kommer inte att tas bort.

Jag jobbar på ett högskolebibliotek och vi har studenter som måste ha konton för att vi ska kunna beställa kurslitteratur åt dem. Hur gör vi för att kontot inte ska tas bort?

Studentens konto måste aktiveras. Det sker genom inloggning med användaruppgifterna på legimus.se. Ni kan även kontakta MTM:s svarstjänst så hjälper vi er att aktivera berörda konton.

Jag kommer inte ihåg mitt lösenord?

Du kan beställa ett nytt lösenord. Använd den här länken http://www.legimus.se/registerPasswordRequest

 

 

 

Telefontider idag

Svarstjänsten

08:30-12:00Tel 08-580 02 710E-post: info@mtm.se

Punktskrifts- och prenumerationsservice

09:00-12:0008-580 02 720E-post: punktskrift@mtm.se
Senast ändrad: 2017-10-10 | Legimus