På legimus.se använder vi kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt för dig. Läs mer om kakor
Jag Accepterar
  1. Använda Legimus
  2. Appen Legimus
  3. Läsa
  4. Våra medier
  5. Vanliga frågor
  6. Lästips
  7. För bibliotek
    1. Kom igång med talböcker
    2. Stöd i dagligt arbete
      1. Aktuella störningar och problem
      2. Om Svarstjänsten
      3. Registrera användare för egen nedladdning
      4. Teknisk support till användare
      5. Kurslitteratur på universitet och högskola
      6. Ladda ner
      7. Redovisa lån och framställda exemplar
      8. Låna in
      9. Låna ut
      10. Inläsningsförslag
      11. Information och marknadsföring
      12. Sälja till privatpersoner
      13. Talboken kommer
      14. Statistik
      15. GDPR
    3. Vanliga frågor
  8. Student
  9. Barn och unga
  10. Lättläst
  11. Andra språk
  12. Om webbplatsen
  13. Mina sidor
Sökfilter
Start för innehåll

Om Svarstjänsten – en av MTM:s kundtjänster

Svarstjänsten är en av myndighetens kundtjänster och tar i dagsläget emot samtal måndag till fredag klockan 8.30-12, samt besvarar e-post som inkommer till info@mtm.se.

Svarstjänstens huvudsakliga ansvarsområden gäller allmän information, support och vägledning samt information om produkter och tjänster.

Hand som håller i en smartphone.Svarstjänsten fungerar även som myndighetens allmänna informationstelefon, dit medborgare kan vända sig för diverse frågor som inte är användarspecifika.

Ärenden som rör punktskrifts- och tillhörande prenumerationsfrågor hanteras i dagsläget av Punktskrifts- och prenumerationsservice som är en separat kundtjänst.

Supportfrågor från taldagstidningsprenumeranter hänvisas till den upphandlade supporten Taltidningshjälpen.

Arbetsgruppen består idag av 8-10 medarbetare som bemannar tjänsten i varierande grad. Totalt bemannas 10 pass i veckan.

Svarstjänsten är främst ett stöd till förmedlare på bibliotek enligt den svenska talboksmodellen men tar även emot slutanvändare. I vissa ärenden hänvisas slutanvändarna till biblioteken för information, hantering och support. Sedan 2016 har MTM arbetat aktivt för att nå ut bättre och till fler slutanvändare med information och inspiration om tillgänglig läsning samt produkter och tjänster.

Drygt 50 % av de som kontaktar Svarstjänsten är bibliotekspersonal och då främst personal på skolbibliotek. Slutanvändarna står för 30 % av kontakterna. En tredjedel av ärendena rör enklare, rutinmässiga frågor om bl.a. konton och lösenord. Det är högsäsong kring terminsstarterna, framförallt under augusti-oktober.

Telefontider idag

Svarstjänsten

08:30-12:00Tel 08-580 02 710E-post: info@mtm.se

Punktskrifts- och prenumerationsservice

09:00-12:0008-580 02 720E-post: punktskrift@mtm.se
Senast ändrad: 2018-09-26 | Legimus