På legimus.se använder vi kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt för dig. Läs mer om kakor
Jag Accepterar
  1. Använda Legimus
  2. Appen Legimus
  3. Läsa
  4. Våra medier
  5. Vanliga frågor
    1. Använda appen i Android
    2. Använda appen i Iphone och Ipad
    3. Att använda legimus.se
    4. Att ladda ner
    5. Talböcker
    6. Punktskriftsböcker
    7. E-textböcker
    8. Student på högskola
    9. Skolor
    10. För bibliotek
    11. Om våra böcker
  6. Lästips
  7. För bibliotek
  8. Student
  9. Barn och unga
  10. Lättläst
  11. Andra språk
  12. Om webbplatsen
  13. Mina sidor
Sökfilter
Start för innehåll

Vanliga frågor

Här svarar vi på de vanligaste frågorna. Sidorna är ständigt under arbete, vi fyller på med fler frågor.

Ibland fungerar det inte som man har tänkt. Här är några vanliga exempel och vad de kan bero på. I menyn till vänster finns fler frågor och svar.


Jag hittar inte Körkortsboken eller andra böcker om körkort

MTM läser inte längre in Körkortsböckerna eftersom de finns tillgängliga med ljudstöd: http://www.korkort.nu/sv/laromedel/personbil/.
Be din körskola hjälpa dig att få tag på den med ljudstöd.

Vi har gallrat de gamla upplagor vi haft inlästa eftersom det hänt en del i regelverken.

Jag kan inte logga in i appen

  • Prova att logga in i legimus.se. Om det fungerar så är det inget fel med kontot.
  • Kontrollera dina inloggningsuppgifter
  • Ta bort eventuella blanksteg efter lösenordet. Markören ska stå direkt efter sista bokstaven.
  • Kontrollera din uppkoppling.

Jag kan inte logga in på legimus.se

  • Kolla att du har skrivit in användarnamnet och lösenordet rätt.
  • MTM har inte koll några e-postadressbyten som sker utanför vårt system. Du måste logga in med den gamla e-postadressen och ändra till den nya på Mina sidor innan du kan använda den för att logga in. Om du inte kan göra det själv så kan du be ditt bibliotek om hjälp.

Jag har skickat efter ett nytt lösenord, men har inte fått det

  • Ibland fastnar utskicken med lösenordet i spamfilter. Titta i din spam- eller skräpkorg.
  • Kontakta ditt bibliotek om du behöver mer hjälp. De kan ändra ditt lösenord och hjälpa till med inloggning.

Jag kan inte hämta böcker till bokhyllan i appen

  • Är du uppkopplad mot internet? Tänk på att du oftast behöver en bra wifi-uppkoppling för att kunna läsa böcker.
  • Är boken mycket stor? Om boken är väldigt omfattande så går den inte alltid att läsa i appen. Du måste då läsa den i datorn istället.

Jag kan inte läsa boken utan att vara uppkopplad

För att kunna läsa en bok offline måste du först ladda ner den till din mobil eller surfplatta. Att boken ligger i bokhyllan betyder inte att den är nedladdad. Alla böcker är strömmande tills du själv aktivt har laddat ner dem.

För att veta om en bok är strömmande eller inte, titta på symbolerna vid boken. Om du ser en liten jordglob så läser du boken strömmande; om du ser en pil som pekar neråt så är boken nedladdad. Läs hur du gör för att ladda ner böcker till mobil och surfplatta

Jag kan inte se texten i boken

  • Kolla att boken verkligen har text. Det är inte alla böcker som har text, många innehåller bara ljud.

Jag kan inte ladda ner från legimus.se

  • Kolla om det lilla ”trafikljuset” på Legimus startsida lyser rött. I så fall håller vi på med en uppdatering eller det är något annat som hindrar nedladdning. Vänta och prova igen senare.
  • Om du använder Bokhämtaren – kolla att du har rätt version av Java.
  • Tänk på att du måste ladda ner böckerna till en mapp på datorn. Du kan inte ladda ner direkt till en cd-skiva.
  • Om du har en Chromebook så kan du inte ladda ner några av våra böcker till den.

Det går inte att läsa boken i AMIS

  • Är boken en talbok? E-textböcker fungerar inte i AMIS, för att läsa dem behöver du programmet Textview. Mer om att läsa e-textböcker
  • Har du laddat ner boken som zip-fil? Tänk på att du måste packa upp (extrahera) filerna innan du kan läsa boken.
  • Har du Windows 10? AMIS fungerar inte fullt ut på Windows 10. Prova att köra programmet i kompabilitetsläge istället.

Om du inte kan lösa problemet på egen hand, se om några av de andra frågorna och svaren kan hjälpa dig. Du kan också kontakta det bibliotek där du fick din inloggning. De kan hjälpa dig!

Telefontider idag

Svarstjänsten

Punktskrifts- och prenumerationsservice

Senast ändrad: 2017-05-31 | Legimus