På legimus.se använder vi kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt för dig. Läs mer om kakor
Jag Accepterar
  1. Använda Legimus
  2. Appen Legimus
  3. Läsa
  4. Våra medier
  5. Vanliga frågor
  6. Lästips
    1. Topplista talböcker
    2. Nya böcker
    3. Böcker från olika decennier
    4. Blandade tipslistor
    5. Bokklubbar
    6. Böcker med betyg
    7. Inlästa boktips
    8. Böcker på andra språk
    9. Biografier
    10. Norska långserier
    11. Deckare
    12. Faktaböcker
    13. Klassiker
    14. Leva med läsnedsättning
    15. Noveller
    16. Poesi
    17. Romaner
    18. SF och Fantasy
    19. Skräck
    20. Unga vuxna
  7. För bibliotek
  8. Student
  9. Barn och unga
  10. Lättläst
  11. Andra språk
  12. Om webbplatsen
  13. Mina sidor
Sökfilter
Start för innehåll

Det ska vara roligt att gå i skolan!

När vi är ute och föreläser händer det att en liten flicka eller pojke räcker upp handen och säger ”Jag har dyslexi”. För första gången vågar de berätta för klassen att de har det. Det är fantastiskt att vi får dem att våga berätta. Och att de möts av frågor och stöd från klassen. Atmosfären i klassrummet förändras och det ger en sådan energi! säger Gro Granqvist.

Gro och Louise mot vintrig bakgrundSedan sommaren 2012 driver Gro Granqvist och Louise Lindqvist ett aktiebolag som heter Mount Dyslexi. Deras koncept är att föreläsa om sina egna erfarenheter av dyslexi för elever, pedagoger och föräldrar. De ger också tips om tekniska hjälpmedel som rättstavningsprogram, appar, talböcker, och om pedagogiska tips som till exempel att läraren läser upp det som står på tavlan.

Gro och Louise, som båda är 20 år, tror att det kan ha med deras relativt unga ålder att göra att eleverna känner igen sig. Och just det här greppet att berätta för hela klassen är noga uträknat, Gro förklarar:
– Vi pratar med alla elever. Det har med ”peppning” att göra. Det är viktigt att även de som inte har dyslexi kan ställa frågor och att de förstår att det inte är orättvist utan helt enkelt nödvändigt med hjälpmedel för oss med läs- och skrivsvårigheter, säger Gro.

Ja, att Gro och Louise brinner för vad de föreläser om går inte ta miste på. Det känns som de har hittat sitt kall i livet. Det hela började redan på gymnasiet för två år sedan då de upptäckte att båda hade föreläst om sina läs- och skrivsvårigheter på var sitt håll. Sedan tog de idén vidare i och med kursen Ung företagsamhet i skolan. Och på den vägen är det. I två år har Gro och Louise rest land och rike runt och försökt hjälpa elever till en bättre skolgång. Sedan i somras anordnar de föreläsningarna via sitt aktiebolag Mount Dyslexi. Nu arbetar de heltid med detta. Hur går det då?
– Det går jättebra, vi får mycket positiv respons och har mycket bokade föreläsningar. Och däremellan jobbar vi lite administrativt och med marknadsföring. I sommar ska vi ha läger också.

Nytt för både Gro och Louise är att de känner en stark lust att påverka skolan via politiken. Nyligen gav de sig in i debatten och skrev ett öppet brev till Skolverket om hur reglerna för nationella prov bör förändras och bli mer rättvisa för dem med dyslexi.
– I dag får inte alla dyslektiker använda hjälpmedel under proven vilket gör det svårare att visa vilka kunskaper man har i ett ämne, säger Gro. Och dessa prov ligger till grund för betygen. Vissa får förlängd skrivtid vilket är långt ifrån all hjälp man ska få.

Kändes det självklart att starta eget?Gro och Louise gör Highfive
– Nja, vi har ju föreläst mycket och har också rest en del. Och vi kände att vi måste ta den här chansen eftersom vi vill fortsätta påverka ungdomar, säger Gro. Vi gör det för att alla ska få en bra skolgång. Det ska vara kul att gå i skolan.

Enligt Gro och Louise är de ensamma om att prata om dyslexi ur elevens perspektiv på det här sättet.
– Det finns inte någon som gör det i den form vi gör. Det finns några ungdomar från FMLS som gör det där de bor och så finns det ju andra som gör det mer ur ett forskningsperspektiv, säger Gro.
– För oss är det viktigt att vi är två. Vi kompletterar varandra och det blir en helt annan dynamik på föreläsningarna. Det är också lättare att belysa att vi är olika. Jag fick min diagnos i femman och var ganska ”anti”, det påverkade självkänslan mycket. Louise fick sin diagnos i nian och har en mer positiv inställning till sin diagnos.
– Mitt mål är att alla med läs- och skrivsvårigheter ska vara lika glada över sin diagnos som jag! säger Louise.
– Skulle vi kunna ta bort dyslexin från oss själva i dag så skulle vi inte göra det. Vi har fått många positiva egenskaper på grund av dyslexin, säger Gro. I mitt fall har den gett mig kämpaglöd, lärt mig att sätta upp mål och utvecklat mig muntligt.

Mount Dyslexi

Mount Dyslexi arbetar för att bidra till en bättre skola genom att Gro och Louise delar med sig av sina egna erfarenheter och kunskaper av att ha dyslexi.
Föreläsningarna anpassas till olika målgrupper för att kunna ge verktyg så att samarbetet ska bli bättre mellan eleverna, föräldrarna och skolan.

Läs mer om Mount Dyslexi på www.mountdyslexi.se, länken öppnas i nytt fönster.

Artikeln finns även publicerad i Bibliotek för alla nr 1, 2013.
Beställ Bibliotek för alla på mtm.se, länken öppnas i nytt fönster.  

Bildtext:
sid 13:
Två. Gro Granqvist (till vänster) och Louise Lindqvist kompletterar varandra och upplever att det ger en bra dynamik att vara två när de föreläser.
sid 14
Glada. Gro och Louise får mycket positiv respons och är glada att de tog steget att börja föreläsa.

Nyckelord: Dyslexi

Du måste vara inloggad för att skriva kommentarer.

Besökarnas kommentarer

Inga kommentarer lämnade

Telefontider idag

Svarstjänsten

08:30-12:00Tel 08-580 02 710E-post: info@mtm.se

Punktskrifts- och prenumerationsservice

09:00-12:0008-580 02 720E-post: punktskrift@mtm.se
Senast ändrad: 2014-07-02 | Legimus