På legimus.se använder vi kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt för dig. Läs mer om kakor
Jag Accepterar
  1. Använda Legimus
  2. Appen Legimus
  3. Läsa
  4. Våra medier
  5. Vanliga frågor
  6. Lästips
  7. För bibliotek
  8. Student
  9. Barn och unga
  10. Lättläst
  11. Andra språk
  12. Om webbplatsen
    1. Läget just nu på Legimus
    2. Kom igång med Legimus!
    3. Tillgänglighet
    4. Cookies (kakor)
    5. Statistik på webbplatsen
    6. Teknisk information
    7. Upphovsrätt på Legimus
  13. Mina sidor
Sökfilter
Start för innehåll

Läget just nu på Legimus

MTM flyttar till Malmö

Vi flyttar vår verksamhet från Stockholm till Malmö
För snart två år sedan fattade regeringen beslut om omlokalisering av MTM och från den 1 januari 2020 fortsätter vi att jobba med vårt viktiga uppdrag, att möjliggöra läsning för alla, från våra nya lokaler i Malmö. För dig som användare eller förmedlare innebär inte flytten någon förändring; du hittar och läser böckerna på samma sätt som vanligt och om du behöver kontakta oss så gör du det på samma sätt som tidigare.
Vår ambition och strävan är givetvis också att själva flytten ska påverka dig så lite som möjligt. Du som läser skön- och facklitteratur som talböcker kan dock under en kortare period uppleva att antalet nya talböcker minskar något.

Här samlar vi information om aktuella störningar och problem i appen Legimus eller legimus.se

 

Problem med webbspelaren

2019-11-14: Vi har tyvärr fortsatta problem med webbspelaren. Man kan starta webbspelaren men får sedan ett meddelande om att boken inte kunde hämtas. Vi arbetar just nu på att lösa detta.

 

Appen på iPhone/iOS

8 oktober släpptes en ny version (version 5.0.4). I denna version startar boken på rätt ställe när den pausats oavsett hur uppspelningen avbrutits. Därtill visas antalet resultat visas vid sökning, möjligheten att också ta bort bokmärke lades till, samt så löstes problemet med att taltidningar ibland missade en mening. Observera att vid uppdatering kan nerladdade böcker åter bli strömmande.

Vissa användare upplever just nu problem med appen om de har IOS 13.1.2. Vi arbetar på en lösning.

 

Inloggningsproblem i webbspelaren

Efter en serveruppdatering kan vissa användare ha problem att logga in på webbläsaren. Här följer instruktioner om vad du kan göra:

När du ska logga in och får felmeddelandet att dina inloggningsuppgifter inte stämmer (och du är helt säker på att du fyllt i rätt, det ska vara exakt samma uppgifter som till Legimus) så måste du rensa cache-minnet i webbläsaren.

Hur man gör det beror på vilken webbläsare du använder. Här finns instruktioner för hur man rensar cachen för olika webbläsare:

Safari: https://support.apple.com/sv-se/guide/safari/sfri11471/mac

Chrome: https://support.google.com/accounts/answer/32050?co=GENIE.Platform%3DDesktop&hl=sv

Explorer: https://support.microsoft.com/sv-se/help/17438/windows-internet-explorer-view-delete-browsing-history

Ser du inte din webbläsare här i listan kan du googla på webbläsarens namn + rensa cache.

OBS! Se till att välja ”från tidens början” när du ställer in vilket tidsintervall du vill rensa.

Här är en guide som också hjälper dig med webbspelarproblem.

Guide webbspelarproblem

 Appen på Android


Senaste version av Android-appen är 5.0.6. Appen fungerar också på Chromebooks som tillåter appar. Androidenheter som har befintlig version installerad uppdateras automatiskt, om inte annat angivits på enheten. Det går också att uppdatera manuellt genom Google Play-butiken. Version 5.06 löser bland annat problemet med att sluten på kapitel hoppas över.

Nytt om EasyReader

På grund av serveruppdatering måste EasyReader för Mac uppdateras. Ny versionen finns på Legimus.se under läsprogram för Mac, och kan också laddas ner genom denna länken.
https://downloads.yourdolphin.com/downloads/demo_software/EasyReaderMAC/installer_EasyReaderMac.dmg
PC-versionen behöver inte uppdateras.

Servicefönster

Torsdagar kl 8:30-10:00 kan vi utföra arbete med våra system. Om du inte kan logga in under denna tid, försök igen senare.

Om du har frågor, kontakta svarstjänsten.

Telefontider idag

Svarstjänsten

08:30-12:00Tel 08-580 02 710E-post: info@mtm.se

Punktskrifts- och prenumerationsservice

09:00-12:0008-580 02 720E-post: punktskrift@mtm.se
Senast ändrad: 2019-11-14 | Legimus