På legimus.se använder vi kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt för dig. Läs mer om kakor
Jag Accepterar
  1. Använda Legimus
  2. Appen Legimus
  3. Läsa
  4. Våra medier
  5. Vanliga frågor
  6. Lästips
  7. För bibliotek
  8. Student
  9. Barn och unga
  10. Lättläst
  11. Andra språk
  12. Om webbplatsen
    1. Läget just nu på Legimus
    2. Kom igång med Legimus!
    3. Tillgänglighet
    4. Cookies (kakor)
    5. Statistik på webbplatsen
    6. Teknisk information
    7. Upphovsrätt på Legimus
  13. Mina sidor
Sökfilter
Start för innehåll

Läget just nu på Legimus

Planerad driftsättning - torsdag 2/12-2021 (klockan 08:30-10:00)

Följande tjänster påverkas under detta servicefönster:

 

Tjänst - Påverkan
Legimus.se - Kan ej logga in eller läsa böcker
Appen Legimus - Går endast att lyssna på nedladdade böcker
Webbspelaren - Ej tillgänglig
Talboken kommer - Ej tillgängligt
NDS administration - Ej tillgängligt

Försök att logga in på Legimus.se under servicefönstret kommer generera följande meddelande:
”Uppgifterna stämmer inte, försök igen eller kontakta ditt bibliotek.”
Detta meddelande visas även om era uppgifter är korrekta, vänligen avvakta med att försöka igen tills servicefönstret är stängt.

 

Nedladdningsproblem med webbläsaren Microsoft Edge och Google Chrome lösta

(2021-10-11)

Nerladdningsproblemen i Google Chrome och Microsoft Edge för nerladdning som zip- eller iso-fil är nu lösta.
MTM har åtgärdat de bakomliggande problem som orsakade att extra varningsmeddelanden om osäkert innehåll visades när man försökte ladda ner titlar från Legimus i dessa format.

I Microsoft Edge behöver du fortfarande godkänna varningsmeddelandet om att DownloadClient inte kan hämtas på ett säkert sätt om du använder Bokhämtaren för nerladdning. Detta beror på att Bokhämtaren använder sig av Java.

Använder du webbläsaren Chrome och vill använda Bokhämtaren kan du kontakta Svarstjänsten för information om hur du kan komma vidare med detta nedladdningsalternativ.

 

Kontakt Svarstjänsten:
Telefontid måndag-fredag kl 08:30-12:00
Eller via mail till info@mtm.se


Nedladdningsproblem med webbläsaren Microsoft Edge

(2021-10-04)

Som många av er redan vet höjde webbläsaren Chrome säkerhetskraven före sommaren och det påverkade nedladdning av böcker från Legimus (se inlägget nedanför detta på sidan). Nu har även Microsoft Edge höjt sina säkerhetskrav vilket ger samma resultat som för Chrome.

Vi vill poängtera att det inte är osäkert att ladda ner böcker från Legimus. Ingenting har förändrats på vår sida utan allt ser ut precis som innan men webbläsarna har alltså höjt sina säkerhetskrav vilket medför att man måste godkänna nedladdningarna vilket inte krävdes tidigare.

MTM arbetar fortfarande med en lösning på detta problem för både Chrome och Edge och så fort vi en lösning finns kommer vi att meddela er om detta.

Det går bra att använda nedladdning som zip, iso och med Bokhämtaren i Edge genom att godkänna varningsmeddelandet.

Instruktioner för att godkänna varningsmeddelande i Edge:

- Markera vilket sätt du önskar ladda ner boken med (zip, Bokhämtaren eller iso)
- Efter man valt något av ovan alternativ och klickar på Hämta-knappen visas text under Hämta-knappen efter en liten stund: "Ladda ner: Bokens titel och nummer.zip" (eller .iso).
- En meny då visas uppe i högra hörnet av Edge med rubriken "Nerladdningar" och bokens titel samt meddelande om att filen inte kan hämtas på ett säkert sätt. (Om inte denna meny visas för er kan ni trycka Ctrl + J (samtidigt) på tangentbordet så visas den. Eller klicka på ikonen uppe i högra hörnet av Edge som visar en pil som pekar nedåt).
- Håll muspekaren över filnamnet och texten om att filen inte kan laddas ner på ett säkert sätt så visas en soptunne-ikon till höger och till höger om denna ikon visas tre vågräta prickar.
- Klicka på de tre vågräta prickarna till höger om soptunne-ikonen och välj alternativet "Behåll"
- Ytterligare ett meddelande visas med information om att den här filen inte kan hämtas på ett säkert sätt - klicka på "Behåll ändå"-knappen
- Nedladdningen ska nu påbörjas.

Har du valt alternativet "Hämta med programmet Bokhämtaren, kräver java" behöver du göra momentet med de tre vågräta prickarna och valet av "Behåll" en gång till innan filen laddas ner.

Använder du skärmläsare för att hantera Legimus kan du kontakta Svarstjänsten för instruktioner hur du gör dessa steg med hjälp av din skärmläsare.

Svarstjänsten guidar er gärna över telefon eller mail om ni önskar vidare hjälp med nedladdning av böcker både i Chrome och Edge.

Kontakt Svarstjänsten:
Telefontid måndag-fredag kl 08:30-12:00
Eller via mail till info@mtm.se

 

Nedladdningsproblem med webbläsaren Google Chrome

(2021-06-24)

Det har kommit till vår kännedom att användare av webbläsaren Chrome har problem att ladda ner böcker från Legimus.
Detta beror på att Chrome höjt säkerheten och att nedladdningar från Legimus alltså inte längre fungerar som vanligt.

Ett tips är att använda en annan webbläsare under tiden vi felsöker problemet.
Exempel på andra webbläsare är Safari (medföljer Mac-dator) eller Firefox.

Det går också bra att välja alternativen Ladda ner direkt som ZIP-fil (måste packas upp!) eller ISO-fil i Legimus.
- Efter man valt något av ovan alternativ och klickar på Hämta-knappen visas text under Hämta-knappen efter en liten stund:
"Ladda ner: Bokens titel och nummer.zip" (eller .iso).
- Högerklicka på texten och välj Spara länk som
- Välj var på din dator filen ska sparas och klicka på Spara-knappen
- Nere i vänstra hörnet av skärmen visas nu en varningstext: "Det går inte att ladda ner Bokens titel och nummer.zip (eller .iso) på ett säkert sätt". Till höger om texten finns en pil uppåt (till höger om Släng-knappen), klicka på pilen som pekar uppåt och välj alternativet Behåll.
- Nedladdningen ska nu påbörjas.
Nedladdningen påbörjas alltså inte automatiskt som den tidigare gjort för dessa val.

Har du fler frågor är du varmt välkommen att kontakta Svarstjänsten.
Telefontid måndag-fredag kl 08:30-12:00 
Eller via mail till info@mtm.se


Problem att få lösenord från MTMs nya beställningsportal för biblioteksanställda

(2021-06-10)

Vi har uppmärksammat att vissa av våra registrerare (anställda på bibliotek som registrerar nya Legimus-användare) upplever problem med att få mail för nytt lösenord till vår nya beställningsportal.

Vi håller på att undersöka problemet och ber er som upplever detta problem att maila till info@mtm.se

Detta problem påverkare inte möjligheten att lyssna på talböcker i Legimus.



Så arbetar MTM med kvalitet i Legimus och talböcker

MTM arbetar för att läsarna ska ha god tillgång till talböcker. Varje år lägger vi till 3 500 nya titlar i Legimus, vilket motsvarar ungefär 35 000 timmars inläsning. Vi arbetar kontinuerligt med att säkerställa och förbättra kvaliteten i läsupplevelsen. Vi beklagar att det ändå kan förekomma fel i någon bok och åtgärdar då detta omedelbart.

Läs mer om hur MTM arbetar med kvalitet i talböcker här.

 

Servicefönster

Torsdagar 8:30-10:00 kan vi utföra arbete med våra system. Om du inte kan logga in under denna tid, försök igen senare.

Om du har frågor, kontakta Svarstjänsten.

Telefontider idag

Svarstjänsten

StängtTel 040-653 27 10E-post: info@mtm.se

Punktskrifts- och prenumerationsservice

Stängt040-653 27 20E-post: punktskrift@mtm.se
Senast ändrad: 2021-11-26 | Legimus