På legimus.se använder vi kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt för dig. Läs mer om kakor
Jag Accepterar
  1. Använda Legimus
  2. Appen Legimus
  3. Läsa
  4. Våra medier
  5. Vanliga frågor
  6. Lästips
    1. Topplista talböcker
    2. Nya böcker
    3. Böcker från olika decennier
    4. Blandade tipslistor
    5. Bokklubbar
    6. Böcker med betyg
    7. Inlästa boktips
    8. Böcker på andra språk
    9. Biografier
    10. Norska långserier
    11. Deckare
    12. Faktaböcker
    13. Klassiker
    14. Leva med läsnedsättning
    15. Noveller
    16. Poesi
    17. Romaner
    18. SF och Fantasy
    19. Skräck
    20. Unga vuxna
  7. För bibliotek
  8. Student
  9. Barn och unga
  10. Lättläst
  11. Andra språk
  12. Om webbplatsen
  13. Mina sidor
Sökfilter
Start för innehåll

”Talboken kommer” – talboken går

Hur når man äldre, internetovana personer med talböcker? Jo, personalen på biblioteket för över talböcker till talboksspelaren över internet och mottagaren trycker på start. Detta har testats i projektet ”Talboken kommer” som nyligen har avslutats.

Appar i mobilen, läsning på surfplatta, nedladdning med Bokhämtaren, zip-filer … Tekniken har gjort det möjligt att läsa talböcker på många olika sätt. Äldre man lyssnar Men ibland går utvecklingen väldigt fort och den som varken har dator eller ny mobiltelefon kan inte alltid ta del av nyheterna.

För MTM är det viktigt att tänka på dem som inte kan eller vill ladda ner sina talböcker själva och därför började vi 2012 att utveckla en ny talbokstjänst som har fått arbetsnamnet Talboken kommer. Projektet riktade sig framförallt till äldre, internetovana läsare som inte har någon egen dator. Ulf Wikman, projektledare på MTM, berättar:

– Idén var att skapa en tjänst där biblioteken hjälper låntagarna att föra över talböcker direkt till talboksspelaren via internet. Det här kanske kan låta litet motsägelsefullt, eftersom tjänsten skulle vända sig till personer som inte använder internet, men moderna spelare går att koppla upp mot nätet, vilket gör det möjligt att överföra både talböcker och taltidningar den vägen – utan att läsaren behöver använda dator, surfplatta eller mobiltelefon.

Test

För att testa idén lät MTM ett femtiotal låntagare i Norrköping och Uppsala prova på tjänsten under hösten 2012. Några av låntagarna hade redan egna talboksspelare som de hade fått förskrivna av syncentralerna där de bor, de övriga fick låna sina spelare av MTM. Spelarna installerades hemHänder på en Daisy-spelarema hos låntagarna som samtidigt fick instruktioner om hur de skulle användas. De fick också en kontakt på sitt bibliotek och ett telefonnummer som de kunde ringa för att få service om spelarna skulle krångla.

När låntagaren sedan ville läsa en bok ringde han eller hon upp sitt kontaktbibliotek där personalen loggade in sig i MTM:s katalog och lade över boken i låntagarens nedladdningskonto. När lånet sparades överfördes boken automatiskt via nätet till spelaren. Det enda låntagaren själv behövde göra var alltså att ringa biblioteket och sedan trycka på ”Play” för att börja lyssna.

De flesta som deltog i försöket var över 75 år – i Uppsala var medelåldern så hög som 93 år. Många av deltagarna hade dessutom lyssnat på talböcker tidigare och några hade tillgång till taltidning i sin spelare, som de nu kunde använda för att läsa både böcker och tidningar. Så hur fungerade det hela i praktiken?

– De flesta av deltagarna var mycket entusiastiska över att få prova Talboken kommer, berättar Cecilia Stiernstedt, bibliotekarie på Uppsala stadsbibliotek, som har deltagit i projektet tillsammans med kollegorna Eva Hellström och Lena Andersson.

– Nästan alla hoppas på att tjänsten ska finnas kvar.

Vissa av deltagarna kom aldrig igång med läsandet och hoppade av försöket. Oftast berodde det på krångel med spelaren eller på andra saker som inte hade med själva försöket att göra.

– De som var vana vid att läsa talböcker hade lättare för att ta till sig tjänsten, säger Cecilia. Kanske för att de redan kände personalen på biblioteket och visste att de kunde få hjälp där om de behövde det. Många hade redan som rutin att ringa talboksavdelningen varje vecka för att beställa böcker och nu fick de sin beställning ännu snabbare än vanligt. De som hade tekniska problem fick bra kontakt med supporten på företaget Dialect.

Nytt arbetssätt för personalen

För personalen på biblioteket innebar Talboken kommer-projektet en arbetsbesparing. Normalt går det ganska mycket tid till att bränna cd-skivor, emballera och märka upp dem, adressera dem och sedan skicka dem med post till låntagaren. Nu slapp man det arbetet och ändå fick deltagarna sina böcker snabbare än förr.

– En person kunde ringa på morgonen och låna en bok och på eftermiddagen höra av sig igen och tala om att boken inte verkade bra, berättar Cecilia. Då lade vi in en ny bok och han eller hon kunde börja läsa igen. Den processen – med samtal, utlån, leverans och nytt utlån – skulle ha tagit flera dagar tidigare om det är en helg emellan, men nu tog den bara några timmar.

– Det var också roligt att märka hur deltagarnas självförtroende ökade när de kände sig säkrare på hur spelaren fungerade, säger Cecilia.

Utvärdering av projektet

Nu är försöksperioden över och projektet ska utvärderas. Det positiva mottagandet från personal och låntagare innebär att MTM kommer att arbeta vidare med hur tjänsten ska fungera i framtiden.

– Onlinebaserade talboksspelare är fortfarande på utvecklingsstadiet och vi vill vara säkra på att de fungerar tillfredsställande innan vi går ut med tjänsten i större omfattning, säger Ulf. Talboken kommer-tjänsten kräver samarbete mellan MTM, landstingen och kommunerna, som alla står för olika delar av servicen till låntagarna. Det gäller att få alla parter med i arbetet för att tjänsten ska fungera bra för låntagarna.

Bibliotek för alla

Artikeln har tidigare varit publicerad i MTM:s tidskrift Bibliotek för alla, nummer 2 2013.

Du måste vara inloggad för att skriva kommentarer.

Besökarnas kommentarer

  1. Legimus_Redaktion 2014-05-15 12:36:19
    Rapportera Legimus_Redaktions kommentar. Svar till Gustaf Pilotprojektet "Talboken kommer" är avslutat men kommer troligtvis uppstå i någon ny form med just koppling till appen som du skriver. Formerna och målen för det arbetet är dock ännu inte bestämda. Vi tackar för dina idéer, som har förts vidare. Vänliga hälsningar, Linda på MTM
  2. Boråsstadsbibliotek 2014-05-12 14:52:08
    Rapportera Boråsstadsbiblioteks kommentar. Jag har slagits av idén Skulle man kunna göra talboken-kommer med hjälp av den nya legimus appen?! Om man skapar ett "egen nedladdning konto" och lägger till "läs i appen" på de talböcker som talbokslåntagaren önskar. Kanske skulle man kunna göra en inställning i appen som gör att den byter layout och liknar en vanlig daisyspelere. Detta skulle kunna göras med hjälp av en bakgrundsbild med tydliga stora knappar! Skulle kanske fungera bra för en viss målgrupp! /Gustaf, Borås Stadsbibliotek

Telefontider idag

Svarstjänsten

08:30-12:00Tel 08-580 02 710E-post: info@mtm.se

Punktskrifts- och prenumerationsservice

Stängt08-580 02 720E-post: punktskrift@mtm.se
Senast ändrad: 2014-02-12 | Legimus