På legimus.se använder vi kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt för dig. Läs mer om kakor
Jag Accepterar
  1. Använda Legimus
  2. Appen Legimus
  3. Läsa
  4. Våra medier
  5. Vanliga frågor
  6. Lästips
    1. Nya böcker
    2. Böcker från olika decennier
    3. Blandade tipslistor
    4. Bokklubbar
    5. Böcker med betyg
    6. Inlästa boktips
    7. Böcker på andra språk
    8. Biografier
    9. Norska långserier
    10. Deckare
    11. Faktaböcker
    12. Klassiker
    13. Leva med läsnedsättning
    14. Noveller
    15. Poesi
    16. Romaner
    17. SF och Fantasy
    18. Skräck
    19. Unga vuxna
  7. För bibliotek
  8. Student
  9. Barn och unga
  10. Lättläst
  11. Andra språk
  12. Om webbplatsen
  13. Mina sidor
Sökfilter
Start för innehåll

Läshundar lockar fram lust att läsa

I Sigtuna har ett projekt med läshundar pågått sedan årsskiftet. En liten grupp elever i årskurs 3 på S:t Pers skola har träffat hundar och läst högt för dessa en gång i veckan under sju veckors tid på Sigtuna bibliotek. Så här i slutet av projektet kan alla inblandade konstatera att initiativet har varit oerhört lyckat och lustfyllt.

Pojke med bok och hund.

Ett stenkast från S:t Pers skola i Sigtuna ligger det lilla biblioteket inbäddat i grönska. Inne i biblioteket hörs skratt och när jag kommer in möts jag av viftande svansar, blöta nosar och ivriga barn. Det är dags för lässtund. Glädjen och förväntan övergår till koncentration och lugn när hund och barn väl installerat sig i den lilla ombonade läshörnan.
Högt, tydligt och flytande. Läsningen går som en dans. Johanna, Victor och Johannes är några av de elever som går till biblioteket en gång i veckan för att läsa för Milou, Nova, Muffins och Luna. Jag ber eleverna beskriva vad en läshund är och Johannes förklarar:
− En läshund är jättegosig och hårig som en apa, man läser för den och den måste vara utbildad.
− En läshund förstår personer, fortsätter Johanna.
Alla elever är eniga om att deras läsning blivit mycket bättre, det går lättare och känns roligare nu. Johanna beskriver skillnaden mot tidigare:
− Man känner sig mjukare nu när man läser för klassen. Förut kände jag mig spänd när jag skulle läsa högt, nu är jag avspänd och förberedd.
Nu närmar sig slutet av terminen och med endast ett lästillfälle kvar är det med blandade känslor hundarna kramas om och böcker väljs ut. Lässtunderna har varit populära och avundsjuka klasskamrater hoppas på att också få ha en hund och bok i knät. Initiativtagaren och vårdhundföraren Marika Zetterdahl berättar, tillsammans med bibliotekarien Paula Norrlid, vad som händer nu. − Vi avslutar läshundsprojektet med en uppföljning där bland annat elevernas läsförmåga utvärderas. Den görs i samarbete med lärarna på skolan. Eftersom intresset varit så stort kommer alla elever i 3:an få tillfälle att läsa för hundarna.

Projektet med läshundar är ett fint exempel på hur skola, kommun och bibliotek gemensamt utformat en modell för att främja läslust hos yngre skolbarn. Men utan eldsjälar brukar de flesta initiativ snart gå på tomgång. Marika, som tidigare arbetade som lärare på S:t Pers skola, använder sina fyra vårdhundar aktivt i sitt nuvarande arbete inom vård- och omsorg. Hon insåg tidigt att kombinationen hundar, böcker och barn skulle bära frukt och hur arbetet kan tas vidare:
− Den fina respons vi har fått har skapat en grund för dialog med politikerna. Nu vill vi ta projektet vidare i form av en Bokhundsbuss!
Paula, som tagit emot eleverna på biblioteket varje vecka, är lika entusiastisk:
− En Bokhundsbuss skulle fungera jättebra. En oro när projektet startade var risken för allergier här på biblioteket. Vi har varit noga med städningen och hundarna är alltid nybadade, men en buss skulle underlätta, framförallt når vi fler. Här skulle vi även kunna nå ut till nyanlända elever som vi har många av i kommunen.

En av de fyra hundarna genomgår nu en så kallad bokhundscertifiering för att höja kompetensen ytterligare. Därefter kan hunden jobba som pedagogisk tjänstehund.

Att finna lusten att läsa, att få upp ögonen för böcker är att få tillgång till en ny värld. När jag pratar med Johanna, Victor och Johannes slås jag av energin och glädjen i att ha erövrat läsningen. Jag ser tre barn som är stolta över sin läsning och som önskar en läshund åt alla. Victor utbrister:
− Fler bibliotek borde ha läshundar. Så är det. Om man har svårt för läsningen ska man läsa för en hund. Jag har även läst för min hund hemma. Hundar är jättebra, de säger inte åt en vad som är rätt och fel.
Lässtunden är över, hundarna lägger sig och vilar och barnen gör sig redo för att gå tillbaka till skolan. Marika och Paula säger hej då och försäkrar barnen att de ses en gång till för avslutning med hundarna. De utlästa böckerna läggs tillbaka i lådan. Nu väntar nya böcker på att erövras, för läsningen har tagit sig utanför biblioteket. Eller som Johanna avslutar:
− Jag har läst ut hela bokhyllan hemma.

Text och foto: Marita Forsberg. Ur Läsliv nummer 2, 2015.

Du måste vara inloggad för att skriva kommentarer.

Besökarnas kommentarer

Inga kommentarer lämnade

Telefontider idag

Svarstjänsten

08:30-12:00Tel 040-653 27 10E-post: info@mtm.se

Punktskrifts- och prenumerationsservice

09:00-12:00040-653 27 20E-post: punktskrift@mtm.se
Senast ändrad: 2015-06-11 | Legimus