På legimus.se använder vi kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt för dig. Läs mer om kakor
Jag Accepterar
  1. Använda Legimus
  2. Appen Legimus
  3. Läsa
  4. Våra medier
  5. Vanliga frågor
  6. Lästips
    1. Topplista talböcker
    2. Nya böcker
    3. Böcker från olika decennier
    4. Blandade tipslistor
    5. Bokklubbar
    6. Böcker med betyg
    7. Inlästa boktips
    8. Böcker på andra språk
    9. Biografier
    10. Norska långserier
    11. Deckare
    12. Faktaböcker
    13. Klassiker
    14. Leva med läsnedsättning
    15. Noveller
    16. Poesi
    17. Romaner
    18. SF och Fantasy
    19. Skräck
    20. Unga vuxna
  7. För bibliotek
  8. Student
  9. Barn och unga
  10. Lättläst
  11. Andra språk
  12. Om webbplatsen
  13. Mina sidor
Sökfilter
Start för innehåll

Lättläst för unga på engelska

  1. The greatest show of all (2016)

    Omslagsbild för The greatest show of all

    Av: Eagland, Jane

    The greatest show of all Lättläst talbok med text Lättläst talbok med text

    När en kringresande cirkus kommer till stan ser Kitty äntligen en chans att lämna hemmet. För att få anställning på cirkusen klär hon ut sig till en stallpojke. Hon kallar sig för Kit, men när hon blir förälskad i Jack blir det svårt att låtsas vara en pojke. Jack är dessutom förälskad i lindanserskan Sara, som också bär på en stor hemlighet. Lättläst. Inläst på engelska

    Snittbetyg 5 av 1 st röster. Klicka för att sätta betyg på The greatest show of all.
    Lägg till i:
  2. Blindside (2015)

    Omslagsbild för Blindside

    Av: Chambers, Aidan

    Blindside Talbok med text Talbok med text

    Före olyckan drömde Nate om att springa på elitnivå. Nu verkar det som hans dagar som löpare är över. Men Nate kan skapa nya drömmar, bara han kan hitta viljan att göra det. Och efter ett oväntat möte på sjukhuset inser Nate hur desperat andra kämpar för att hålla fast vid livet, och hur dyrbar den andra chans till livet är som han själv fått

    Snittbetyg 3 av 2 st röster. Klicka för att sätta betyg på Blindside.
    Lägg till i:
  3. Getting away with it (2015)

    Omslagsbild för Getting away with it

    Av: Cassidy, Anne

    Getting away with it Talbok med text Talbok med text

    Mark och Katie har äntligen blivit ihop igen efter att ha varit osams en lång tid. Men så missar de sista bussen hem och Mark bestämmer sig för att stjäla en bil och skjutsa Katie. Det snöar och i mörkret krockar de med en hjort. Katie blir svårt skadad. Mark inser att han kommer att råka illa ut eftersom han både har stulit en bil och orsakat en olycka. Han bestämmer sig för att inte ringa polisen och smiter från olycksplatsen .

    Klicka för att sätta betyg på Getting away with it.

    Boken finns även som:

    1. Getting away with it Punktskriftsbok Punktskriftsbok
    Lägg till i:
  4. Just a bit of fun (2015)

    Omslagsbild för Just a bit of fun

    Av: Swindells, Robert

    Just a bit of fun Lättläst talbok med text Lättläst talbok med text

    15-årige Harley har klätt sig som Dracula för att gå på Halloweenfesten där han hoppas på att få träffa Uma. Då tvingar föräldrarna iväg honom på en trick-or-treat-runda med småsyskonen i grannskapet. De blir otrevligt bemötta av en arg man. Sedan lockas Harley upp i skogsbrynet av en huldrelik varelse som han tror är Uma. När Harley återvänder är syskonen borta och allt tar en lite obehaglig vändning. Lättläst

    Snittbetyg 5 av 1 st röster. Klicka för att sätta betyg på Just a bit of fun.
    Lägg till i:
  5. Hero (2015)

    Omslagsbild för Hero

    Av: Johnson, Pete

    Hero Talbok med text Talbok med text

    När Luke, en vanlig tonårskille, kommer hem från skolan en dag får han veta att lillasystern Sophie har försvunnit. Visserligen är hon bara en timma försenad från skolan, men mamma är orolig. Först tycker Luke bara att det är skönt att slippa sin bortskämda syster, men till slut blir han orolig. Han hittar henne hos en kompis och tvingas in i ett arrangerat slagsmål med systerns expojkvän. Men är det här verkligen rätt sätt att bli hjälte på?

    Klicka för att sätta betyg på Hero.
    Lägg till i:
  6. Diary of an (un)teenager (2015)

    Omslagsbild för Diary of an (un)teenager

    Av: Johnson, Pete

    Diary of an (un)teenager Talbok med text Talbok med text

    Spencer ska snart fylla 13 år. Hans bästa kompis Zac har redan börjat gå ut med tjejer och bry sig om sina kläder. Sådan vill inte Spencer vara. I sin dagbok skriver han om allt han inte vill, som att ha märkeskläder, pierca sig och bli kär. Han tänker bli en antitonåring och lovar sig själv att aldrig förändras. Men kan man hålla ett sådant löfte?

    Snittbetyg 1 av 1 st röster. Klicka för att sätta betyg på Diary of an (un)teenager.
    Lägg till i:
  7. Ring of roses (2014)

    Omslagsbild för Ring of roses

    Av: Hooper, Mary

    Ring of roses Lättläst talbok med text Lättläst talbok med text

    London 1665. Abby har fått arbete som barnflicka i en välbärgad familj. Hon är väldigt glad i sitt nya liv. Men digerdöden har kommit och sprider panik bland londonborna. Stadens portar stängs. Utresehandlingar ordnas för delar av familjen och Abby förväntas följa med lilla Grace och hennes mamma. Samtidigt lockas Abby av att istället resa iväg med den nye vännen Toby, som hon är förälskad i. Lättläst

    Snittbetyg 5 av 1 st röster. Klicka för att sätta betyg på Ring of roses.
    Lägg till i:
  8. Old dog, new tricks (2014)

    Omslagsbild för Old dog, new tricks

    Av: Rai, Bali

    Old dog, new tricks Lättläst talbok med text Lättläst talbok med text

    15-årige Harvey flyttar med sin sikhiska familj till ett område med "grannar från helvetet". Men Mick i huset bredvid verkar ändå ha en bra sida bortom den otrevliga attityden. Framför allt har han en hund. Och Harvey har alltid önskat sig en hund. Så när Mick hamnar på sjukhus blir det Harvey som får ta hand om den, samtidigt som han går i skolan och hamnar i bråk

    Snittbetyg 1 av 1 st röster. Klicka för att sätta betyg på Old dog, new tricks.
    Lägg till i:
  9. Jet black heart (2014)

    Omslagsbild för Jet black heart

    Av: Flavin, Teresa

    Jet black heart Lättläst talbok med text Lättläst talbok med text

    15-åriga Dory är på semester i Yorkshire med sin familj. Under en promenad på heden hittar hon en glasburk som innehåller ett brev. Brevet för henne tillbaka till 1863 där hon möter den mystiske Eli. Dory blir förälskad och ställer upp på att försöka rädda Elis lillasyster från den grymme fadern. Samtidigt som Dory inser att hon blivit lurad upptäcker hon att hennes egen lillasyster Gracie svävar i livsfara. Lättläst

    Snittbetyg 5 av 1 st röster. Klicka för att sätta betyg på Jet black heart.

    Boken finns även som:

    1. Jet black heart Lättläst punktskriftsbok Lättläst punktskriftsbok
    Lägg till i:
  10. On the edge (2014)

    Omslagsbild för On the edge

    Av: Hinton, Nigel

    On the edge Talbok med text Talbok med text

    Dillon har inte träffat sin pappa på två år. Senast de sågs var när han försökte döda Dillons mamma. Men nu dyker pappa plötsligt upp hemma hos dem en dag när mamma är ute och säger att han har fått lov att ta med dem på en utflykt. Dillon tror inte på det, men är tvungen att följa med. Snart är de ensamma i vildmarken och nu börjar pappas krigspsykos blomma upp. Ska Dillon och han lillebror Robin kunna ta sig därifrån oskadda?

    Klicka för att sätta betyg på On the edge.

    Boken finns även som:

    1. On the edge Punktskriftsbok Punktskriftsbok
    Lägg till i:
  11. Shadow girl (2014)

    Omslagsbild för Shadow girl

    Av: Nicholls, Sally

    Shadow girl Lättläst talbok med text Lättläst talbok med text

    14-åriga Clare är fosterhemsbarn och vantrivs i skolan där hon blir mobbad. Så träffar hon Maddy, som bor på barnhem, och de blir vänner. Äntligen någon som förstår Clare och får henne att öppna sig! Men Maddy försvinner snart och berättelsen tar en oväntad vändning. Lättläst

    Snittbetyg 5 av 1 st röster. Klicka för att sätta betyg på Shadow girl.
    Lägg till i:
  12. A lily, a rose (2013)

    Omslagsbild för A lily, a rose

    Av: Nicholls, Sally

    A lily, a rose Talbok med text Talbok med text

    En kortroman där handlingen utspelar sig tidigt på 1300-talet. Den unga lady Elinor lever sitt liv på faderns slott, Hardford Castle. Hennes enda sällskap är kammarjungfrun Alice och hästen Månsken. När Dan, som ska tränas till riddare, dyker upp blir Elinor hänförd. Snart förälskar de sig i varandra. Men fadern vill gifta bort Elinor med en av sina äldsta vänner

    Klicka för att sätta betyg på A lily, a rose.

    Boken finns även som:

    1. A lily, a rose Punktskriftsbok Punktskriftsbok
    Lägg till i:
  13. Bloodline (2012)

    Omslagsbild för Bloodline

    Av: Brooks, Kevin

    Bloodline Lättläst talbok med text Lättläst talbok med text

    15-årige Finbar slötittar på tv hemma i soffan med pappa, farfar och farfarsfar en lördagseftermiddag. Då plötsligt rusar en 17-årig flicka in och hotar dem med gevär. Hon har rånat en butik och har ryggsäcken full med kontanter. Nu är hon jagad av polisen. Det är upptakten till en berättelse som hela tiden tar oväntade vändningar. Det är spänning och humor blandat till en riktig skröna. Lättläst

    Klicka för att sätta betyg på Bloodline.
    Lägg till i:
  14. Them and us (2009)

    Omslagsbild för Them and us

    Av: Rai, Bali

    Them and us Lättläst talbok med text Lättläst talbok med text

    Nyinflyttade David tror att han kan klara av det mesta. Men nu har han hamnat i en skola där han är den enda vita killen. Vissa elever har problem med det och börjar trakassera honom. Det hjälper inte ens att han är bäst i skolans fotbollslag. Hur ska han bete sig för att kunna stå emot sina plågoandar? Till råga på allt har David en misshandlande pappa som mamman och han gör allt för att undkomma - dessutom är han aktiv rasist. Lättläst

    Klicka för att sätta betyg på Them and us.
    Lägg till i:

Du måste vara inloggad för att skriva kommentarer.

Besökarnas kommentarer

Inga kommentarer lämnade

Telefontider idag

Svarstjänsten

08:30-12:00Tel 08-580 02 710E-post: info@mtm.se

Punktskrifts- och prenumerationsservice

09:00-12:0008-580 02 720E-post: punktskrift@mtm.se
Senast ändrad: 2017-10-12 | Legimus