På legimus.se använder vi kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt för dig. Läs mer om kakor
Jag Accepterar
  1. Använda Legimus
  2. Appen Legimus
  3. Läsa
  4. Våra medier
  5. Vanliga frågor
  6. Lästips
  7. För bibliotek
    1. Kom igång med talböcker
    2. Stöd i dagligt arbete
      1. Aktuella störningar och problem
      2. Registrera användare för egen nedladdning
      3. Teknisk support till användare
      4. Kurslitteratur på universitet och högskola
      5. Ladda ner
      6. Redovisa lån och framställda exemplar
      7. Låna in
      8. Låna ut
      9. Inläsningsförslag
      10. Marrakechfördraget för personer med läsnedsättning
      11. Information och marknadsföring
      12. Sälja till privatpersoner
      13. Talboken kommer
      14. Statistik
      15. GDPR
    3. Vanliga frågor
  8. Student
  9. Barn och unga
  10. Lättläst
  11. Andra språk
  12. Om webbplatsen
  13. Mina sidor
Sökfilter
Start för innehåll

Aktuella störningar och problem

Här samlar vi information om aktuella störningar och problem i appen Legimus eller legimus.se

Läget just nu på Legimus


Inloggningsproblem i webbspelaren

Efter en serveruppdatering kan vissa användare ha problem att logga in på webbläsaren. Här följer instruktioner om vad du kan göra:

När du ska logga in och får felmeddelandet att dina inloggningsuppgifter inte stämmer (och du är helt säker på att du fyllt i rätt, det ska vara exakt samma uppgifter som till Legimus) så måste du rensa cache-minnet i webbläsaren.

Hur man gör det beror på vilken webbläsare du använder. Här finns instruktioner för hur man rensar cachen för olika webbläsare:

Safari: https://support.apple.com/sv-se/guide/safari/sfri11471/mac

Chrome: https://support.google.com/accounts/answer/32050?co=GENIE.Platform%3DDesktop&hl=sv

Explorer: https://support.microsoft.com/sv-se/help/17438/windows-internet-explorer-view-delete-browsing-history

Ser du inte din webbläsare här i listan kan du googla på webbläsarens namn + rensa cache.

OBS! Se till att välja ”från tidens början” när du ställer in vilket tidsintervall du vill rensa.

Här är en guide som också hjälper dig med webbspelarproblem.

Guide webbspelarproblem

Appen på iPhone/iOS

8 oktober släpptes en ny version (version 5.0.4). I denna version startar boken på rätt ställe när den pausats oavsett hur uppspelningen avbrutits. Därtill visas antalet resultat visas vid sökning, möjligheten att också ta bort bokmärke lades till, samt så löstes problemet med att taltidningar ibland missade en mening. Observera att vid uppdatering kan nerladdade böcker åter bli strömmande.

 Appen på Android

Senaste version av Android-appen är 5.0.6. Appen fungerar också på Chromebooks som tillåter appar. Androidenheter som har befintlig version installerad uppdateras automatiskt, om inte annat angivits på enheten. Det går också att uppdatera manuellt genom Google Play-butiken. Version 5.06 löser bland annat problemet med att sluten på kapitel hoppas över.

Nytt om EasyReader

På grund av serveruppdatering måste EasyReader för Mac uppdateras. Ny versionen finns på Legimus.se under läsprogram för Mac, och kan också laddas ner genom denna länken.
https://downloads.yourdolphin.com/downloads/demo_software/EasyReaderMAC/installer_EasyReaderMac.dmg
PC-versionen behöver inte uppdateras.

Servicefönster


Onsdagar 8:30-10:00 kan vi utföra arbete med våra system. Om du inte kan logga in under denna tid, försök igen senare.

Om du har frågor, kontakta svarstjänsten.

Telefontider idag

Svarstjänsten

08:30-12:00Tel 08-580 02 710E-post: info@mtm.se

Punktskrifts- och prenumerationsservice

Stängt08-580 02 720E-post: punktskrift@mtm.se
Senast ändrad: 2019-10-09 | Legimus