Temat för årets europeiska dyslexivecka är rätten till begripliga texter
Att kunna ta del av information, kunskap och kulturupplevelser är en mänsklig rättighet. Det är en förutsättning för att kunna delta i det demokratiska samhället och samtalet på jämlika villkor.
Det finns många anledningar till att någon tycker att en text är svår att läsa, någon tycker orden är svåra att förstå, andra tycker att formen gör den svår.
Några tycker egentligen inte att texten eller orden är svåra utan behöver helt enkelt läsa den på ett annat sätt, med öronen eller fingrarna.
Oavsett vad du behöver har du rätt till begripliga texter och att läsa på ditt sätt.
19 råd för att skriva begriplig text som tagits fram inom projektet Begriplig text. Bakom projektet stod Afasiförbundet, Autism- och Aspergerförbundet, Dyslexiförbundet och Riksförbundet FUB. Syftet har varit att ta reda på mer om vad som gör texter lätta att läsa och att förstå. Råden vänder sig främst till den som är journalist, författare, kommunikatör, formgivare eller på annat sätt är inblandad i produktion av text och information
Klicka för att sätta betyg på 19 råd för att skriva begripligt.Av: Alm Heljeved, Daniella
Med sin bok En stämpel i pannan vill författaren, föreläsaren och bloggaren Daniella Heljeved hjälpa människor med dyslexi. I boken finns personliga historier från författaren, fakta om dyslexi samt studietips för att underlätta skolgången för unga dyslektiker. Boken är skriven med kortare stycken, stor text, längre radavstånd och berättande bilder
Klicka för att sätta betyg på En stämpel i pannan.Av: Rønhovde, Lisbeth Iglum
Bok om dyslexi skriven av två norska specialpedagoger och utgiven i Sverige i samarbete med Dyslexiförbundet och Malmö folkhögskola. Författarna vill öka förståelsen för hur det är att leva med dyslexi. Dyslexi kan visa sig på många olika sätt, många kämpar på själva och tycker att det är skamligt att berätta om sina problem. I texten finns många korta intervjuer med personer med dyslexi
Klicka för att sätta betyg på Det finns ord bakom bokstäverna!.Av: Cederquist, Susanna
Författaren, lärare och föreläsare, vill visa att dyslexi inte enbart behöver innebära svårigheter utan också vissa styrkor. Hon gör en sammanfattning av forskningsläget och presenterar spännande resultat som kan komma att bli betydelsefulla i den framtida synen på dyslexi. Utkom 2015
Snittbetyg 5 av 1 st röster. Klicka för att sätta betyg på Dyslexi + styrkor = sant.Av: Askergren, Petter Alexis
Hiphopparen P.A. (f. 1974) har samlat och kommenterar sina mest betydelsefulla texter ur sin femtonåriga produktion. Han berättar om de tankar, känslor och händelser som ligger bakom texterna. Under hela sin skoltid brottades han med läs- och skrivsvårigheter. När han väl började skriva raptexter väcktes hans intresse för språket och litteraturen och nu vill han inspirera andra att skriva. 16 rader är den vanligaste verslängden inom hiphop
Snittbetyg 5 av 1 st röster. Klicka för att sätta betyg på 16 rader.Av: Föhrer, Ulla
Vad är det som gör att vissa människor med läs- och skrivsvårigheter/dyslexi klarar skola och arbete utan några större problem? Författarna, logopeder, har intervjuat 40 personer som upplevt hur det är att ställas inför läs- och skrivkrav som egentligen överstiger den egna förmågan. Här presenteras deras levnadsberättelser
Klicka för att sätta betyg på Dyslexi: förbannelse eller möjlighet?.En rad kända svenskar berättar om sin dyslexi och om sina erfarenheter av att leva med läs- och skrivsvårigheter. De beskriver sin historia och om hur de arbetat hårt för att hitta både självkänsla och självförtroende. De har lyckats vända sina begränsningar till styrkor, ofta tack vare att de i sitt utanförskap ändå lyckats hitta sin identitet. De beskriver också hur tufft det är att växa upp med dyslexi. Förlaga: Utbildningsradion, 2010
Klicka för att sätta betyg på Mina bästa sidor är ordblinda.Av: Andersson, Bodil
Författarna har erfarenhet av barn med dyslexi i egenskap av speciallärare, logoped respektive förälder. Tillsammans har de skrivit en bok innehållande grundläggande kunskaper om läs- och skrivsvårigheter/dyslexi samt med praktiska tips om hur vuxna tillsammans kan agera för att överbrygga problemen för barnen. Ambitionen är att inga barn skall behöva hamna på efterkälken i skolarbetet
Klicka för att sätta betyg på Smart start vid lässvårigheter och dyslexi.Av: Björk, Maj
Boken vill visa hur man kan arbeta språkutvecklande med det tidiga läs- och skrivinlärandet. Den behandlar aktuell forskning kring principer för hur barn tillägnar sig skriftspråket. I boken utreds också orsaker till läs- och skrivsvårigheter och dyslexi. Förslag ges på arbetssätt för att förebygga och övervinna sådana problem
Klicka för att sätta betyg på Vägar in i skriftspråket.