På legimus.se använder vi kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt för dig. Läs mer om kakor
Jag Accepterar
  1. Använda Legimus
  2. Appen Legimus
  3. Läsa
  4. Våra medier
  5. Vanliga frågor
  6. Lästips
    1. Garanterat bra böcker
    2. Nya böcker
    3. Böcker från olika decennier
    4. Blandade tipslistor
    5. Bokklubbar
    6. Böcker med betyg
    7. Inlästa boktips
    8. Nya böcker på andra språk
    9. Biografier
    10. Norska långserier
    11. Deckare
    12. Faktaböcker
    13. Klassiker
    14. Leva med läsnedsättning
    15. Noveller
    16. Poesi
    17. Romaner
    18. SF och Fantasy
    19. Skräck
    20. Unga vuxna
  7. För bibliotek
  8. Student
  9. Barn och unga
  10. Lättläst
  11. Andra språk
  12. Om webbplatsen
  13. Mina sidor
Sökfilter
Start för innehåll

Rätten till begripliga texter

Temat för årets europeiska dyslexivecka är rätten till begripliga texter

Att kunna ta del av information, kunskap och kulturupplevelser är en mänsklig rättighet. Det är en förutsättning för att kunna delta i det demokratiska samhället och samtalet på jämlika villkor.

Det finns många anledningar till att någon tycker att en text är svår att läsa, någon tycker orden är svåra att förstå, andra tycker att formen gör den svår.

Några tycker egentligen inte att texten eller orden är svåra utan behöver helt enkelt läsa den på ett annat sätt, med öronen eller fingrarna.

Oavsett vad du behöver har du rätt till begripliga texter och att läsa på ditt sätt.

  1. 19 råd för att skriva begripligt (2019)

    Omslagsbild för 19 råd för att skriva begripligt
     
    19 råd för att skriva begripligt Talbok med text Talbok med text

    19 råd för att skriva begriplig text som tagits fram inom projektet Begriplig text. Bakom projektet stod Afasiförbundet, Autism- och Aspergerförbundet, Dyslexiförbundet och Riksförbundet FUB. Syftet har varit att ta reda på mer om vad som gör texter lätta att läsa och att förstå. Råden vänder sig främst till den som är journalist, författare, kommunikatör, formgivare eller på annat sätt är inblandad i produktion av text och information

    Klicka för att sätta betyg på 19 råd för att skriva begripligt.
    Lägg till i:
  2. En stämpel i pannan (2019)

    Omslagsbild för En stämpel i pannan

    Av: Alm Heljeved, Daniella

    En stämpel i pannan Talbok med text Talbok med text

    Med sin bok En stämpel i pannan vill författaren, föreläsaren och bloggaren Daniella Heljeved hjälpa människor med dyslexi. I boken finns personliga historier från författaren, fakta om dyslexi samt studietips för att underlätta skolgången för unga dyslektiker. Boken är skriven med kortare stycken, stor text, längre radavstånd och berättande bilder

    Klicka för att sätta betyg på En stämpel i pannan.
    Lägg till i:
  3. Det finns ord bakom bokstäverna! (2018)

    Omslagsbild för Det finns ord bakom bokstäverna!

    Av: Rønhovde, Lisbeth Iglum

    Det finns ord bakom bokstäverna! Talbok med text Talbok med text

    Bok om dyslexi skriven av två norska specialpedagoger och utgiven i Sverige i samarbete med Dyslexiförbundet och Malmö folkhögskola. Författarna vill öka förståelsen för hur det är att leva med dyslexi. Dyslexi kan visa sig på många olika sätt, många kämpar på själva och tycker att det är skamligt att berätta om sina problem. I texten finns många korta intervjuer med personer med dyslexi

    Klicka för att sätta betyg på Det finns ord bakom bokstäverna!.
    Lägg till i:
  4. Dyslexi + styrkor = sant (2015)

    Omslagsbild för Dyslexi + styrkor = sant

    Av: Cederquist, Susanna

    Dyslexi + styrkor = sant Talbok med text Talbok med text

    Författaren, lärare och föreläsare, vill visa att dyslexi inte enbart behöver innebära svårigheter utan också vissa styrkor. Hon gör en sammanfattning av forskningsläget och presenterar spännande resultat som kan komma att bli betydelsefulla i den framtida synen på dyslexi. Utkom 2015

    Klicka för att sätta betyg på Dyslexi + styrkor = sant.
    Lägg till i:
  5. 16 rader (2013)

    Omslagsbild för 16 rader

    Av: Askergren, Petter Alexis

    16 rader Talbok med text Talbok med text

    Hiphopparen P.A. (f. 1974) har samlat och kommenterar sina mest betydelsefulla texter ur sin femtonåriga produktion. Han berättar om de tankar, känslor och händelser som ligger bakom texterna. Under hela sin skoltid brottades han med läs- och skrivsvårigheter. När han väl började skriva raptexter väcktes hans intresse för språket och litteraturen och nu vill han inspirera andra att skriva. 16 rader är den vanligaste verslängden inom hiphop

    Snittbetyg 5 av 1 st röster. Klicka för att sätta betyg på 16 rader.
    Lägg till i:
  6. Dyslexi: förbannelse eller möjlighet? (2010)

    Omslagsbild för Dyslexi: förbannelse eller möjlighet?

    Av: Föhrer, Ulla

    Dyslexi: förbannelse eller möjlighet? Talbok med text Talbok med text

    Vad är det som gör att vissa människor med läs- och skrivsvårigheter/dyslexi klarar skola och arbete utan några större problem? Författarna, logopeder, har intervjuat 40 personer som upplevt hur det är att ställas inför läs- och skrivkrav som egentligen överstiger den egna förmågan. Här presenteras deras levnadsberättelser

    Klicka för att sätta betyg på Dyslexi: förbannelse eller möjlighet?.
    Lägg till i:
  7. Mina bästa sidor är ordblinda (2010)

    Omslagsbild för Mina bästa sidor är ordblinda
    nio kända och framgångsrika svenskar berättar om sin dyslexi
     
    Mina bästa sidor är ordblinda Talbok Talbok

    En rad kända svenskar berättar om sin dyslexi och om sina erfarenheter av att leva med läs- och skrivsvårigheter. De beskriver sin historia och om hur de arbetat hårt för att hitta både självkänsla och självförtroende. De har lyckats vända sina begränsningar till styrkor, ofta tack vare att de i sitt utanförskap ändå lyckats hitta sin identitet. De beskriver också hur tufft det är att växa upp med dyslexi. Förlaga: Utbildningsradion, 2010

    Klicka för att sätta betyg på Mina bästa sidor är ordblinda.
    Lägg till i:
  8. En liten bok om dyslexi (2008)

    Omslagsbild för En liten bok om dyslexi
    Lägg till i:
  9. Smart start vid lässvårigheter och dyslexi (2006)

    Omslagsbild för Smart start vid lässvårigheter och dyslexi

    Av: Andersson, Bodil

    Smart start vid lässvårigheter och dyslexi Talbok Talbok

    Författarna har erfarenhet av barn med dyslexi i egenskap av speciallärare, logoped respektive förälder. Tillsammans har de skrivit en bok innehållande grundläggande kunskaper om läs- och skrivsvårigheter/dyslexi samt med praktiska tips om hur vuxna tillsammans kan agera för att överbrygga problemen för barnen. Ambitionen är att inga barn skall behöva hamna på efterkälken i skolarbetet

    Klicka för att sätta betyg på Smart start vid lässvårigheter och dyslexi.
    Lägg till i:
  10. Vägar in i skriftspråket (1996)

    Omslagsbild för Vägar in i skriftspråket
    tillsammans och på egen hand

    Av: Björk, Maj

    Vägar in i skriftspråket Talbok Talbok

    Boken vill visa hur man kan arbeta språkutvecklande med det tidiga läs- och skrivinlärandet. Den behandlar aktuell forskning kring principer för hur barn tillägnar sig skriftspråket. I boken utreds också orsaker till läs- och skrivsvårigheter och dyslexi. Förslag ges på arbetssätt för att förebygga och övervinna sådana problem

    Klicka för att sätta betyg på Vägar in i skriftspråket.

    Boken finns även som:

    1. Vägar in i skriftspråket E-textbok E-textbok
    Lägg till i:

Du måste vara inloggad för att skriva kommentarer.

Besökarnas kommentarer

Inga kommentarer lämnade

Telefontider idag

Svarstjänsten

08:30-12:00Tel 040-653 27 10E-post: info@mtm.se

Punktskrifts- och prenumerationsservice

Stängt040-653 27 20E-post: punktskrift@mtm.se
Senast ändrad: 2020-10-05 | Legimus