På legimus.se använder vi kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt för dig. Läs mer om kakor
Jag Accepterar
  1. Använda Legimus
  2. Appen Legimus
  3. Läsa
  4. Våra medier
  5. Vanliga frågor
  6. Lästips
    1. Garanterat bra böcker
    2. Nya böcker
    3. Böcker från olika decennier
    4. Blandade tipslistor
    5. Bokklubbar
    6. Böcker med betyg
    7. Inlästa boktips
    8. Nya böcker på andra språk
    9. Biografier
    10. Norska långserier
    11. Deckare
    12. Faktaböcker
    13. Klassiker
    14. Leva med läsnedsättning
    15. Noveller
    16. Poesi
    17. Romaner
    18. SF och Fantasy
    19. Skräck
    20. Unga vuxna
  7. För bibliotek
  8. Student
  9. Barn och unga
  10. Lättläst
  11. Andra språk
  12. Om webbplatsen
  13. Mina sidor
Sökfilter
Start för innehåll

Spelvärldar

Datorspelens värld är lockande och fantastisk att gå in i. Vad händer när gränsen mellan spel och verklighet suddas ut? Här är några spännande böcker om spelvärldar som tar över...

Böcker om spel

  1. VirtNet-spelen (2016)

    Omslagsbild för VirtNet-spelen
    nivå: dödlig

    Av: Dashner, James

    VirtNet-spelen Talbok med text Talbok med text

    VirtNet erbjuder en virtuell värld för alla sinnen. Men vad händer när gränsen suddas ut och verkliga liv står på spel? I en framtid är Michael, 16 år, en skicklig spelare som lever större delen av sitt liv på VirtNet. När andra spelare försätts i koma av den ökände spelaren Kaine får Michael och hans vänner Sarah och Bryson i uppgift att försöka hitta honom. Han finns någonstans i VirtNet-spelens mörkaste nivåer, där få spelare någonsin varit

    Snittbetyg 3 av 4 st röster. Klicka för att sätta betyg på VirtNet-spelen.
    Lägg till i:
  2. Spelet (2008)

    Omslagsbild för Spelet

    Av: Johansson, KG

    Spelet Lättläst talbok med text Lättläst talbok med text

    Mitt i natten får John ett konstigt samtal. Det är en man som låter stressad. Mannen vill träffa John på badplatsen med en gång. Först tänkte John inte åka dit men nyfikenheten tog överhand. Av mannen får John en påse som innehåller ett datorspel. John börjar spela och med en gång dras han in i spelets handling. Även Johns kompis Sofia börjar spela. Snart märker de att spelet gör något med deras tankar. Något som är riktigt obehagligt

    Klicka för att sätta betyg på Spelet.
    Lägg till i:
  3. Nivå 13 (2010)

    Omslagsbild för Nivå 13

    Av: Johansson, KG

    Nivå 13 Lättläst talbok Lättläst talbok

    Jim är smart och älskar att spela dataspel. Han tycker att han klarar sig bättre i dataspelsvärlden än i den verkliga vardagen. En dag provar han ett nytt spel; OdyZeus. Det är häftigare än någonsin. Först känns det spännande, men sedan händer något. Allting har plötsligt blivit ett spel - och ett spel som handlar om liv och död. Bara den som är smartast kommer att klara sig. Förlaga: Hegas, 2010

    Klicka för att sätta betyg på Nivå 13.

    Boken finns även som:

    1. Nivå 13 Lättläst talbok med text Lättläst talbok med text
    Lägg till i:
  4. Nivå 1.000 (2016)

    Omslagsbild för Nivå 1.000

    Av: Johansson, KG

    Nivå 1.000 Talbok med text Talbok med text

    Fristående fortsättning på Nivå 13. Jim går nu på gymnasiet. Han blir kontaktad av Schysta Spel som vill att han ska testa dataspel åt dem. De vill förvissa sig om att spelen inte är farliga att använda. Jim testar spel efter spel och avskyr de flesta. Men när han testar Valhall blir allting annorlunda. Spelet och dess värld av vikingar och asagudar fyller hans tillvaro. Till slut börjar Jim bli osäker på vad som egentligen är verkligt

    Snittbetyg 5 av 1 st röster. Klicka för att sätta betyg på Nivå 1.000.
    Lägg till i:
  5. Spelets fångar (2013)

    Omslagsbild för Spelets fångar

    Av: Havstad, Bitte

    Spelets fångar Talbok med text Talbok med text

    Hugo ser inte fram emot spendera sommarlovet hos sin morfar på en ö i skärgården. Han vill hellre stanna hemma och spela datorspel. På ön bor Freja som Hugo lär känna. Under en båttur blir det oväntat storm. Hugo och Freja söker skydd i en stuga i vilken det finns massor av datorer. När de startar varsin dator får de nästan en chock. Datorerna verkar tillhöra just dem. Det här är upptakten till ett otäckt äventyr i en virtuell verklighet

    Klicka för att sätta betyg på Spelets fångar.

    Boken finns även som:

    1. Spelets fångar Punktskriftsbok Punktskriftsbok
    Lägg till i:
  6. Erebos (2011)

    Omslagsbild för Erebos

    Av: Poznanski, Ursula

    Erebos Talbok med text Talbok med text

    Erebos är ett dataspel som sprids i en skola i London. 16-årige Nick sugs in i spelet. Han får olika uppdrag som han inte riktigt förstår varför han ska utföra, men han gör det för att avancera i spelet. Han vill spela hela tiden, och han är inte ensam. Flera i klassen är borta under dagarna, och när de kommer tillbaka är de utmattade av sömnbrist. Erebos har makt: det iakttar dig, det talar med dig, det belönar dig, det prövar dig, det hotar dig

    Snittbetyg 4 av 1 st röster. Klicka för att sätta betyg på Erebos.

    Boken finns även som:

    1. Erebos Punktskriftsbok Punktskriftsbok
    Lägg till i:
  7. Skuggan (2012)

    Omslagsbild för Skuggan

    Av: Dahlin, Petrus

    Skuggan Talbok med text Talbok med text

    Mobbade Ruben lever en stor del av sitt liv via ett online-spel. Genom spelet lär han känna och börjar umgås med överklasstjejen Miranda. Så korsar Skuggan deras väg. Skuggan har flytt från Västafrika för att genom voodoo samla kraft så att hon kan återvända och leda sitt folk i krig. Efter sig har hon en häxdoktor som till varje pris vill stoppa och döda Skuggan. Ruben och Miranda dras in i Skuggans kamp och det blir ett äventyr på liv och död

    Snittbetyg 5 av 1 st röster. Klicka för att sätta betyg på Skuggan.
    Lägg till i:
  8. Kallelsen (2014)

    Omslagsbild för Kallelsen

    Av: Frey, James

    Kallelsen Talbok med text Talbok med text

    I tusentals år har släkterna tränat sina barn för en kommande slutstrid. Nu är tiden inne. Tolv ungdomar har kallats genom meteoritnedslag. Spelet kräver överlevnadsstrategier och stridskonst. De tolv har olika styrkor. Deras första mål är att hitta Jordnyckeln och de har hela jordklotet som spelplan. Den släkt som vinner blir ensam kvar på jorden. Kampen blir brutal, men det uppstår allianser. Berättarperspektivet växlar mellan ungdomarna

    Snittbetyg 5 av 1 st röster. Klicka för att sätta betyg på Kallelsen.
    Lägg till i:
  9. Hungerspelen (2008)

    Omslagsbild för Hungerspelen
    [24 deltagare, bara en överlever, allt direktsänds]

    Av: Collins, Suzanne

    Del 1 i Hungerspelstrilogin. Varje år direktsänds Hungerspelen i denna framtidsvärld. Från varje distrikt lottas två ungdomar mellan 12 och 18 ut att delta. Varje år konstrueras en ny spelplats där ungdomarna släpps ut. Bara den som överlever får åka hem. Katniss Everdeen, 16 år, älskar sin lillasyster Prim över allt annat. När lillasysterns namn dras i lottningen bestämmer sig Katniss för att själv ta Prims plats. Förlaga: Bonnier Carlsen, 2008

    Snittbetyg 4,4 av 16 st röster. Klicka för att sätta betyg på Hungerspelen.
    Lägg till i:
  10. New world (1995)

    Omslagsbild för New world
    en VR-roman

    Av: Cross, Gillian

    New world Talbok Talbok

    Miriam och Stuart skall pröva ett nytt dataspel, New World, som trollbinder de spelande. När deras egna mardrömmar används i spelet förstår de att någon utnyttjar en hemlig kunskap om dem. De avslöjar tillsammans sveken bakom spelen och faran med dem. En bok om vuxnas svek och övergrepp mot barn och om den s.k. marknadens sätt att behärska människor

    Klicka för att sätta betyg på New world.
    Lägg till i:
  11. Bara du kan rädda mänskligheten (1998)

    Omslagsbild för Bara du kan rädda mänskligheten

    Av: Pratchett, Terry

    Bara du kan rädda mänskligheten Talbok Talbok

    Utomjordingarnas väldiga rymdskeppsflotta rusar fram över dataskärmen. Vid datorn sitter Johnny, beredd att skjuta fiendeskeppen i småbitar och rädda mänskligheten. Men den här gången beter sig inte utomjordingarna som de brukar. Ur datorn kommer en röst: Vi vill inte dö! Vi vill åka hem! De ger upp. De vill inte dö. Johnny finner till sin förvåning att varje krig har två sidor... Inläst ur Wahlströms Fantasy, 1998

    Klicka för att sätta betyg på Bara du kan rädda mänskligheten.
    Lägg till i:
  12. The great world game (1998)

    Omslagsbild för The great world game
    en otrolig historia

    Av: Persson, Örjan

    The great world game Talbok Talbok

    På Tobias dataskärm dyker ett nytt VR-spel upp. Han provar det och befinner sig plötsligt i en borg. I den nya världen, som är både främmande och välbekant, dyker ungdomar från världens alla hörn upp. Men det är något som inte stämmer. Tobias och hans få överlevande spelkompisar finner att vägen tillbaka till den normala verkligheten inte är så enkel. En spännande och otrolig science fiction-berättelse. Inläst ur R&S, 1998

    Klicka för att sätta betyg på The great world game.
    Lägg till i:
  13. Skurken i datorn (2000)

    Omslagsbild för Skurken i datorn

    Av: Mahy, Margaret

    Skurken i datorn Talbok Talbok

    Alvar har fått i läxa att skriva en berättelse. Han hittar på en figur som heter Sigge Skumrask och en dag dyker denne plötsligt upp i verkligheten. Dessutom vill han lägga sig i handlingen i berättelsen liksom Alvars småsyskon. Och då blir det riktigt rörigt. En humoristisk, ironisk och spännande historia. Inläst ur Alfabeta, 2000

    Klicka för att sätta betyg på Skurken i datorn.
    Lägg till i:

Du måste vara inloggad för att skriva kommentarer.

Besökarnas kommentarer

Inga kommentarer lämnade

Telefontider idag

Svarstjänsten

08:30-12:00Tel 040-653 27 10E-post: info@mtm.se

Punktskrifts- och prenumerationsservice

09:00-12:00040-653 27 20E-post: punktskrift@mtm.se
Senast ändrad: 2016-09-16 | Legimus