Datorspelens värld är lockande och fantastisk att gå in i. Vad händer när gränsen mellan spel och verklighet suddas ut? Här är några spännande böcker om spelvärldar som tar över...
Av: Dashner, James
VirtNet erbjuder en virtuell värld för alla sinnen. Men vad händer när gränsen suddas ut och verkliga liv står på spel? I en framtid är Michael, 16 år, en skicklig spelare som lever större delen av sitt liv på VirtNet. När andra spelare försätts i koma av den ökände spelaren Kaine får Michael och hans vänner Sarah och Bryson i uppgift att försöka hitta honom. Han finns någonstans i VirtNet-spelens mörkaste nivåer, där få spelare någonsin varit
Snittbetyg 3 av 4 st röster. Klicka för att sätta betyg på VirtNet-spelen.Av: Johansson, KG
Mitt i natten får John ett konstigt samtal. Det är en man som låter stressad. Mannen vill träffa John på badplatsen med en gång. Först tänkte John inte åka dit men nyfikenheten tog överhand. Av mannen får John en påse som innehåller ett datorspel. John börjar spela och med en gång dras han in i spelets handling. Även Johns kompis Sofia börjar spela. Snart märker de att spelet gör något med deras tankar. Något som är riktigt obehagligt
Klicka för att sätta betyg på Spelet.Av: Johansson, KG
Jim är smart och älskar att spela dataspel. Han tycker att han klarar sig bättre i dataspelsvärlden än i den verkliga vardagen. En dag provar han ett nytt spel; OdyZeus. Det är häftigare än någonsin. Först känns det spännande, men sedan händer något. Allting har plötsligt blivit ett spel - och ett spel som handlar om liv och död. Bara den som är smartast kommer att klara sig. Förlaga: Hegas, 2010
Klicka för att sätta betyg på Nivå 13.Av: Johansson, KG
Fristående fortsättning på Nivå 13. Jim går nu på gymnasiet. Han blir kontaktad av Schysta Spel som vill att han ska testa dataspel åt dem. De vill förvissa sig om att spelen inte är farliga att använda. Jim testar spel efter spel och avskyr de flesta. Men när han testar Valhall blir allting annorlunda. Spelet och dess värld av vikingar och asagudar fyller hans tillvaro. Till slut börjar Jim bli osäker på vad som egentligen är verkligt
Snittbetyg 5 av 1 st röster. Klicka för att sätta betyg på Nivå 1.000.Av: Havstad, Bitte
Hugo ser inte fram emot spendera sommarlovet hos sin morfar på en ö i skärgården. Han vill hellre stanna hemma och spela datorspel. På ön bor Freja som Hugo lär känna. Under en båttur blir det oväntat storm. Hugo och Freja söker skydd i en stuga i vilken det finns massor av datorer. När de startar varsin dator får de nästan en chock. Datorerna verkar tillhöra just dem. Det här är upptakten till ett otäckt äventyr i en virtuell verklighet
Klicka för att sätta betyg på Spelets fångar.Av: Poznanski, Ursula
Erebos är ett dataspel som sprids i en skola i London. 16-årige Nick sugs in i spelet. Han får olika uppdrag som han inte riktigt förstår varför han ska utföra, men han gör det för att avancera i spelet. Han vill spela hela tiden, och han är inte ensam. Flera i klassen är borta under dagarna, och när de kommer tillbaka är de utmattade av sömnbrist. Erebos har makt: det iakttar dig, det talar med dig, det belönar dig, det prövar dig, det hotar dig
Snittbetyg 4 av 1 st röster. Klicka för att sätta betyg på Erebos.Av: Dahlin, Petrus
Mobbade Ruben lever en stor del av sitt liv via ett online-spel. Genom spelet lär han känna och börjar umgås med överklasstjejen Miranda. Så korsar Skuggan deras väg. Skuggan har flytt från Västafrika för att genom voodoo samla kraft så att hon kan återvända och leda sitt folk i krig. Efter sig har hon en häxdoktor som till varje pris vill stoppa och döda Skuggan. Ruben och Miranda dras in i Skuggans kamp och det blir ett äventyr på liv och död
Snittbetyg 5 av 1 st röster. Klicka för att sätta betyg på Skuggan.Av: Frey, James
I tusentals år har släkterna tränat sina barn för en kommande slutstrid. Nu är tiden inne. Tolv ungdomar har kallats genom meteoritnedslag. Spelet kräver överlevnadsstrategier och stridskonst. De tolv har olika styrkor. Deras första mål är att hitta Jordnyckeln och de har hela jordklotet som spelplan. Den släkt som vinner blir ensam kvar på jorden. Kampen blir brutal, men det uppstår allianser. Berättarperspektivet växlar mellan ungdomarna
Snittbetyg 5 av 1 st röster. Klicka för att sätta betyg på Kallelsen.Av: Collins, Suzanne
Del 1 i Hungerspelstrilogin. Varje år direktsänds Hungerspelen i denna framtidsvärld. Från varje distrikt lottas två ungdomar mellan 12 och 18 ut att delta. Varje år konstrueras en ny spelplats där ungdomarna släpps ut. Bara den som överlever får åka hem. Katniss Everdeen, 16 år, älskar sin lillasyster Prim över allt annat. När lillasysterns namn dras i lottningen bestämmer sig Katniss för att själv ta Prims plats. Förlaga: Bonnier Carlsen, 2008
Snittbetyg 4,5 av 15 st röster. Klicka för att sätta betyg på Hungerspelen.Av: Cross, Gillian
Miriam och Stuart skall pröva ett nytt dataspel, New World, som trollbinder de spelande. När deras egna mardrömmar används i spelet förstår de att någon utnyttjar en hemlig kunskap om dem. De avslöjar tillsammans sveken bakom spelen och faran med dem. En bok om vuxnas svek och övergrepp mot barn och om den s.k. marknadens sätt att behärska människor
Klicka för att sätta betyg på New world.Av: Pratchett, Terry
Utomjordingarnas väldiga rymdskeppsflotta rusar fram över dataskärmen. Vid datorn sitter Johnny, beredd att skjuta fiendeskeppen i småbitar och rädda mänskligheten. Men den här gången beter sig inte utomjordingarna som de brukar. Ur datorn kommer en röst: Vi vill inte dö! Vi vill åka hem! De ger upp. De vill inte dö. Johnny finner till sin förvåning att varje krig har två sidor... Inläst ur Wahlströms Fantasy, 1998
Klicka för att sätta betyg på Bara du kan rädda mänskligheten.Av: Persson, Örjan
På Tobias dataskärm dyker ett nytt VR-spel upp. Han provar det och befinner sig plötsligt i en borg. I den nya världen, som är både främmande och välbekant, dyker ungdomar från världens alla hörn upp. Men det är något som inte stämmer. Tobias och hans få överlevande spelkompisar finner att vägen tillbaka till den normala verkligheten inte är så enkel. En spännande och otrolig science fiction-berättelse. Inläst ur R&S, 1998
Klicka för att sätta betyg på The great world game.Av: Mahy, Margaret
Alvar har fått i läxa att skriva en berättelse. Han hittar på en figur som heter Sigge Skumrask och en dag dyker denne plötsligt upp i verkligheten. Dessutom vill han lägga sig i handlingen i berättelsen liksom Alvars småsyskon. Och då blir det riktigt rörigt. En humoristisk, ironisk och spännande historia. Inläst ur Alfabeta, 2000
Klicka för att sätta betyg på Skurken i datorn.